10 Aplikasi Android yang Wajib Ada di Android


Nah … di artikel ini saya akan menjabarkan aplikasi-aplikasi Android yang menurut saya wajib dipasang di handphone Android anda dan dapat membantu aktiviti-aktiviti serta pekerjaan anda sehari-ahi. Dari banyaknyaaplikasi Android yang tersedia di Android Market, tentu akan kesulitan untuk mencari aplikasi-aplikasi yang bagus
10 Aplikasi Android Gratis yang Harus Ada di Handphone Android Anda
GO Launcher EX - Wajib untuk “mencantikkan” paparan antara muka handphone Android anda. Sudah bukan rahsia lagi bahawa paparan antara muka bawaan Android itu sangat jelek dan agak. Default Theme Go Launcher EX menurut saya adalah yang paling bagus dan sederhana. (Download)

Evernote - Aplikasi ini berguna untuk menyimpan rekod-rekod penting anda. Bezanya dengan aplikasi pencatat standard bawaan yang ada di Android, semua nota yang anda buat di Evernote boleh diakses dari mana saja kerana catatannya disimpan di Internet. Sangat membantu sekali menurut saya dan tidak menyusahkan. (Download)

Dropbox - Mirip seperti Evernote hanya saja fungsinya untuk simpanan data dan tentu saja datanya disimpan di Internet sehingga dapat diakses di mana saja. Boleh dibilang Dropbox dapat menggantikan fungsi flashdisk yang biasa kita gunakan. (Download)

Opera Mini - Web browser pilihan saya kerana browsing lebih cepat lewat dengan Opera Mini dibanding dengan pelayar bawaan Android. Dan dengan kaedah komprese datanya, Opera Mini sangat sesuai digunakan untuk keadaan Internet sepert di negaara Malaysia ini. Namun begitu fungsi JavaScript banyak yang tidak berfungsi di Opera Mini. (Download)

WhatsApp Messenger - BlackBerry Messenger-nya handphone non-BlackBerry: D Untuk yang senang berbual degnan sesama pengguna Android atau iPhone atau handphone lain, WhatsApp adalah aplikasi chatting yang sangat pas. Kita juga tidak perlu repot-repot menambah rakan chat di WhatsApp kerana secara automatik WhatsApp mengesan rakan-rakan kita yang menggunakan WhatsApp selama nombor handphonenya ada di senarai kenalan handphone kita. (Download)

IM + - Aplikasi mesej segera yang menyokong banyak perkhidmatan mesej segera seperti Yahoo! Messenger, Skype Chat, Google Talk dan banyak yang lain. Lebih mudah menggunakan satu aplikasi ini daripada kita harus banyak memasang aplikasi mesej segera yang hanya menyokong satu perkhidmatan. (Download)

Komutta - Aplikasi yang wajib dimiliki oleh para pengguna pengangkutan awam di Kuala Lumpur dan KRL JaBoDeTaBek. TeknoJurnal pernah membuat artikel lengkap tentang aplikasi ini di link ini. (Download)

Facebook for Android - Siapa yang tidak kenal dengan Facebook Dan saya yakin di Malaysia masih banyak yang menggunakan Facebook. Dengan aplikasi ini kita boleh mengakses Facebook lewat handphone kita dan enaknya, kita boleh men-sync kenalan di Facebook ke handphone Android kita. (Download)

Twitter - Satu lagi aplikasi rangkaian sosial yang harus ada di handphone Android anda, Twitter. Sama dengan aplikasi Facebook di Android, kita boleh men-sync kenalan di Twitter ke handphone Android kita. (Download)

AVG Antivirus - Di zaman sekarang, banyak aplikasi Android yang boleh merosakkan handphone Android anda atau bahkan mencuri data-data peribadi anda. Nah, untuk mengelakkan hal yang tidak terduga, anda boleh memasang antivirus di handphone Android anda. (Download)

    ~Beberapa aplikasi lain yang menurut saya juga harus ada di handphone Android anda adalah berikut ini: SnowstormSmooth CalendarWidgetsoidTiny Flashlight + LED,GoodNewsAndroZipApps 2 SDBarcode Scanner, Image ShrinkSkype

    untuk mendownload, jika melalui AdF.ly klik Skip Ad di pojok kanan atas lalu tunggu beberapa detik untuk melihat link yang dituju.
    Semoga bermanfaat sobat 

    0 comments: